fredag 2. april 2010

Min forståelse av oppgaveteksten

Jeg har brukt påsken på å tenke en god del. Jeg har kommet fram til at min oppgave skal være en designprosess. Jeg ønsker å lage et sittemøbel for stuen. Jeg vil legge vekt på form og prosess.

Da bacheloroppgaven skal være et forsknings og utviklingsarbeid ligger det noen krav til hvordan vi skal jobbe. Her har jeg gått igjennom hele arket med informasjon om avsluttende prosjekt 2010, og prøvd å forstå og skrive mine egne ord i forhold til min oppgave hvordan jeg forstår de forskjellige punktene.

Det er krav om at vi skal ha en systematisk prosess for å innhente ny kunnskap, og at vi skal velge en hensiktsmessig metode for å lykkes med forskningen. I forhold til disse kravene følger jeg systematisk jobbing som beskrevet i boken "industridesign" som er skrevet av Per Farstad. Da alle designprosesser er unike i forhold til produkt og designer så tar jeg meg friheten å bruke de delene som er naturlige å bruke i min prosess.

En annen del av min utforskning vil være å eksperimentere med form ved hjelp av tegning og model-making for å finne fram til den formen jeg ønsker på mitt sittemøbel. Dette skal dokumenteres ved hjelp av modeller, fotografier og tegninger. Tilslutt skal dette sorteres på en måte som viser framgang. Dette for å svare på kravet om struktur og orden i forhold til de som skal lese og forstå opppgaven senere, og for at jeg skal ha oversikt over min egen lærings- og utviklingsprosess.

I denne, og de neste postene vil jeg komme til å presentere problemområde og ha en problemstilling klar. Dette for å ha fokus på hva jeg egentlig vil gjøre, og hvor jeg ser for meg at jeg kommer til å lande tilslutt. I forhold til en klar intensjon med arbeidet mitt for min egen del så har jeg noen mål fra begynnelsen:
  • Jeg vil "leke" med form, og undersøke kvalitetene til forskjellige former
  • Jeg vil bruke designprosess som teknikk for å bli mere trygg på denne, jeg har opplevd at denne arbeidsteknikken er spennende og samtidig får jeg med meg mye av det jeg lærer fordi den er systematisk.
  • Jeg vil forstsette utviklingen min på skisser og modeller slik at kvaliteten på disse øker.
  • Jeg vil lage et produkt jeg selv vil ha.
Det er krav til en skapende prosess, det vil si at skissearbeidet, modellarbeidet og den ferdige produksjonen er viktig å dokumentere. Det er selvsagt viktig å ha "en viss mengde", noe som betyr at i et prosjekt som varer i to måneder må det være mange utprøvninger og god dokumentasjon på at man har jobbet grundig med oppgaven.

For å kunne gi arbeidet en god presentasjon til de som skal lese dette og forstå hva og hvorfor valgene er gjort så er det viktig å samle, strukturere og vurdere eget arbeid tilslutt. Fortelle hvorfor, hvordan og hva som kunne vert gjort anderledes. På grunn av forskningstilsnitet i oppgaven må vi konkludere med et sammendrag først og en konklusjon etterop. Og svaret på problemstillingen her bør bli vurdert opp imot oppgaven. hvordan har du svart? Er alle aspekter ved det besvart? Jeg bør jevnlig vurdere problemstillingen opp mot oppgaven, og svare på om dette stemmer, eller om det ikke gjør det. Da en problemstilling er det jeg kaller et "dynamisk" spørsmål kan det være behovet melder seg senere i oppgaven om å forandre problemstillingen til noe som presiserer en retning jeg har funnet iløpet av oppgaven. Dette må i så tilfelle begrunnes, da oppgaven skal jobbes med slik at jeg følger problemstillingen mot et svar til enhver tid.

Alt arbeidet, skissene, modeller, bilder, konklusjon, produkt ALT skal legges fram til vurdering. Dette fordi alle små og store skisser er deler av den prosessen man har vert igjennom. De kan være stygge, ulogiske, utydelige, men de kan like greit forklare hvorfor jeg ikke gjorde en ting som hvorfor jeg gjorde noe annet. Samtidig skal dette vurderes, så det må presenteres ryddig, og på en logisk måte slik at vurderingen blir gjort uten unødig irritasjon fra sensor sin side. Det nytter lite med struktur og system om det bare er jeg som forstår det.

I forhold til veiledning så håper jeg disse kan være jevnlige, og gi meg svar på spørsmål og samtidig presse meg til å gi meg selv mål i forhold til hvor langt jeg skal i arbeidet. Samtidig er det viktig å få synspunkter og råd til hvor man skal gå videre.

Et lite PS. for min egen del er at ALT jeg refererer til skal dokumenteres. HUSK KILDER! Noter disse ned med en gang så har du dem!

tirsdag 30. mars 2010

Første innlegg

Jeg er nå i startfasen i min bacheloroppgave. Denne skal vare fram til slutten av mai. Denne bloggen er som "loggboken"min. Her har jeg planer om å ta notater, legge ut bilder og drive tenkeskriving. Jeg skal oppdatere jevnlig, og bruke bloggen som en motivasjon for å dokumentere prosessen min.