mandag 12. april 2010

Målgruppe

Under en forelesning i vinter snakket Per Farstad om brukergrupper, han nevnte i den sammenhengen at produkter kan utvikles rettet mot én person, og at ved å rette dette mot en person, så vil mennesker som identifiserer seg med denne personen bruke samme produktet, og på den måten er det mulig å ha en slags modell på målgruppen sin. Jeg har prøvd å definere en person jeg ønsker å være om noen år, og hva som er viktig for henne. Dette er en fiktiv person, men jeg bruker meg selv og mine mål som grunnlag for å lage en målgruppe.


Jeg laget en liste for personlighet og en liste over hva hun liker i interiørsammenheng.

Personlighet:
  • Kvinne
  • 25 - 35 år
  • Karritere
  • Familie
  • Kreativ
  • Stabil økonomi
  • God inntekt
  • Perfeksjonist
  • Effektiv
  • Aktiv
  • Systematisk
  • Selvbevist (self councious; hun her klar over sine styrker og svakheter)
  • Målrettet
  • Sunn
  • Reiser en del
  • Leken
http://shop.hm.com/no/shoppingwindow?dept=HOME_LIVING_PILLOW_PILL&shoptype=S
Interiør:
  • Unikt
  • Smart
  • Effektivt
  • Funksjonelt
  • "Glade" ting
  • Lys
  • Farger
  • Nytt og gammelt blandet
  • Lite "nips"
  • Heller en større enn mange små ting
  • Ryddig
  • Forandrer på møblene til sin egen smak hvis de ikke passer helt "perfekt"
  • Skatter, ting får fort affeksjonsverdi

Jeg tror dette er en start på definisjonen av min målgruppe, og den gjør at jeg kan sette designkrav opp imåt målgruppen for å kunne starte å finne en retning på hvordan møbelet skal kunne brukes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar